maandag 7 oktober 2013

De Grote Himalaya-doortocht:

Vanaf dag 17: Hierbij eindigt de blog maar niet de tocht.  Het is onduidelijk waarom ze niet de geplande route volgen. De berichtjes van Lea klinken toch heel geruststellend.  Aan de familie en iedereen die deze blog volgt de beste groeten.
Op maandag 4 november gaan ze een binnenlandse vlucht naar Kathmandu doen en zijn ze donderdag 7 november terug thuis.  Het zal een prettig weerzien worden.

Dag 16: We nemen rustig de tijd om Lo Mantang te verkennen en genieten van een douche en misschien ook wel van een frisdrank of een biertje.

Dag 13-15: Op dag 13 bereiken we de groene weiden van Guma Thanti (4800 m) waar de herders hun geiten en schapen laten grazen. We vervolgen onze weg om via een pas van 5100 m Mustang én een ander tijdperk binnen te wandelen. Bij een hoge, steile bergwand liggen de twee kleine kloosters van Lori (3995 m). We steken de Mustang-rivier over ter hoogte van Dhi en bereiken op dag 15 het ommuurde Lo Mantang, de grootste nederzetting en ‘hoofdstad’ van Mustang.

kloosters van Lori
kloostertje van Mustang

Guma Thanti (4800m)

Dag 11-12: We gaan de vergletsjerde en met ijs en sneeuw bedekte Saribung-pas (6042 m) over om vervolgens af te dalen via het ‘Japanese base camp’. Afhankelijk van de sneeuw- en ijscondities hebben we hierbij stijgijzers nodig en lopen we mogelijk in cordée. Op dag 12 bereiken we het Damodar-meer (4850 m), een heilige plaats voor de hindoes.

Trip door de Saribung-pas

Saribung basiskamp

Damodar-meer in de zomer

Dag 9-10: Via Phedi (5500m) wandelen we Damodar Himal binnen, een regio die maar zelden door trekkers bezocht wordt. Op dag 10 overnachten we aan de voet van de Saribung-pas (5730 m). We zijn omringd door besneeuwde 6- en 7-duizenders en sneeuw, wind en koude zijn onze metgezellen.

Damodar Himal

Saribungpas (film)

Dag 8: Een lange dag brengt ons naar het Bhrikutishali base camp (4900 m), aan de voet van de gelijknamige berg op de grens met Tibet.

A= Bhrikutishali of Bhrikuti op de grens met Tibet

Dag 7: Het traject van de volgende 6 dagen is zeer uitdagend, maar volgens kenners een van de meest uitzonderlijke die je in de Himalaya kan doen. De zichten die ons te beurt vallen zijn adembenemend mooi. We verlaten Phu in de namiddag en gaan op weg naar het verlaten dorp Nogaru (4300m).

Dag 5-6: Hier loopt de klassieke Annapurna-route, maar we verlaten deze al meteen en volgen de Nar-rivier over een adembenemend pad. Stilaan verandert het groene landschap en opent de vallei zich naar een soort bizarre bergwoestijn, door de Annapurna-keten afgeschermd van de moessonregens.

Annapurna-keten

Onze eerste stapdag tot Meta wordt al dadelijk een pittige onderneming. De spectaculaire Phu-vallei die we bereiken is etnisch Tibetaans en nog maar een vijftiental jaar geleden opengesteld voor wandelaars. We klimmen verder langs de Phu-rivier stroomopwaarts tot het prachtig gelegen dorpje Phu (4100 m), dat we op dag 6 bereiken en dat omringd is door zes- en zevenduizenders.

Het als een amfitheater gebouwde dorp ademt een middeleeuwse sfeer uit waar de invloeden van de westerse wereld nog geen vat op hebben. Phu met zijn stupa’s, gebedsmuren en stenen huizen die boven elkaar gebouwd zijn, is een fantastische plaats om te ontdekken en het dagelijkse leven van de mensen gade te slaan.Het zeer oude boeddhistische Tashi Lakhang klooster staat op de lijst van de 108 belangrijkste kloosters wereldwijd. Men gelooft dat dit het laatste klooster was dat door Karmapa Rinpoche werd gebouwd.

Website met foto's van Phu

Dag 3-4: Met de bus rijden we het lange traject naar Bhulbhule (853 m). We rijden door het gebied van de Gurung, hoofdzakelijk herders en rijstverbouwers. In het verleden werkten ze ook vaak als 'ghurka' in dienst van het Britse leger. Onderweg genieten we van de mooie zichten op de Himalchuli en Peak 29 (Ngadi Chuli).

We rijden verder met jeeps tot Koto (2625 m) waar onze permits worden gecontroleerd en waar morgen onze trekking echt van start gaat.

Op 10 oktober 2013 stuurde Lea een bericht vanuit Koto dat ze tussen grote bergen zat en het echt wel leuk vond.  Wie zal haar tegenspreken?

plaatselijke bus

Peak 29

Koto

Dag 2: Aankomst in Kathmandu op 8 oktober en transfer naar het hotel. Eerste kennismaking met de stad (en verder aan het einde van de reis). In Kathmandu en haar vallei vind je nog een eeuwenoude culturele rijkdom die tot op heden in het dagelijkse leven van de bewoners is geïntegreerd: van uiterst fijn gebeeldhouwde tempels, vergulde pagoden en paleizen tot marktjes, kleine winkeltjes en middeleeuws aandoende straatjes. Een bonte wereld waar je niet zomaar aan voorbij mag gaan.

Dag 1: Vertrek om 10.40 op 7 oktober 2013 in het station van Zolder

Lijnvluchten Brussel - Kathmandu, de hoofdstad van Nepal

zondag 6 oktober 2013

Inleiding: op reis naar Nepal

Nepal

Het dak van de wereld

Een van de meest tot de verbeelding sprekende landen in Azië is ongetwijfeld Nepal. De Nepalese Himalaya, met 8 van de 10 hoogste bergen van de wereld, oefent al meer dan een eeuw grote aantrekkingskracht uit op wandelaars en klimmers. Dit bergstaatje, ingeklemd tussen Tibet en India, is een waar paradijs voor wandelaars en liefhebbers van trektochten. Van kort tot lang, van eenvoudig tot zwaar, de keuze aan trekkings is bijna oneindig. De bekendste gebieden voor trektochten zijn Everest, Annapurna en Langtang. Maar juist op de minder gebaande paden valt nog veel te ontdekken: Helambu, Manaslu, Mustang, Dolpo, Tsum, Nar en Phu.

Naast de imposante bergwereld zijn het vooral ook de charmante bergbewoners die een diepe indruk op de bezoeker achterlaten. In de berggebieden wonen volkeren afkomstig uit Tibet, en de kloosters en gebruiken van het Tibetaans boeddhisme onderweg zullen mooie herinneringen opleveren. Maar naast de Mount Everest, de bergen en haar bewoners is er nog meer te ontdekken in Nepal. Ook cultuurliefhebbers kunnen aan hun trekken komen tijdens een rondreis. Het land waar twee wereldreligies - boeddhisme en hindoeïsme - elkaar ontmoeten bruist van de cultuur. De Kathmandu Vallei kan met recht worden betiteld als de schatkamer van Nepal. Naast de schitterende oude koningssteden Kathmandu, Bhaktapur en Patan is de vallei bezaaid met tempels, chortens, pagodes en stoepa's. In het zuidelijke laagland vinden we tenslotte de natuurparken Chitwan en Bardia, waar nog neushoorns en tijgers leven in het wild.

Lea heeft ook deze keer het plan opgevat om een barre tocht te ondernemen in het verre Nepal.

Samen met dertien lotgenoten gaan ze 32 dagen een enorm avontuur tegemoet.

Deze trekking brengt hen door 3 afgelegen en weinig bezochte gebieden bij de grens met Tibet:

de spectaculaire vallei van Phu,

het boeddhistische koninkrijkje Mustang

en het ‘verborgen land’ Dolpo.

Ze trekken door bar terrein met kale bergpassen en diepe valleien, grotendeels gelegen tussen 4000 en 6000 m en met een extreem klimaat. Het is de droom van elke Nepal-reiziger.

zondag 27 maart 2011

Patagonië: de foto's

Klik op de foto's.

Buenos Aires, Ushuaia, Terra del Fuego

Trekking Torres del Paine: Chileens Patagonië

Moreno Gletsjer, Trekking Los Glacieres: Argentijns Patagonië

vrijdag 11 februari 2011

Patagonië, het einde van de wereld

Dag 20,21,22 en 23

- Binnenvlucht vanuit El Calafate naar Buenos Aires.
- Vrije dag in Buenos Aires.
- Terugvlucht naar Brussel via Rome. (Is terug thuis op zaterdag 5 maart om 15.00 uur.)

DAG 19

CAMPAMENTO POINCENOT - PIEDRAS BLANCAS - EL CHALTEN

Vanuit Campemento Poincenot maken we nog een korte wandeling naar Piedras Blancas voor we kamp opbreken en terugkeren naar El Chalten waar we de bus nemen naar El Calafate.

DAG 18
CAMPAMENTO DE AGOSTINO - CAMPAMENTO POINCENOT

’s Morgens wandelen een drietal uren met de rugzak via Lagunas Madre y Hija tot aan Campamento Poincenot. We gaan verder omhoog tot aan Laguna de los Tres, aan de voet van de beroemde Fitz Roy, met zijn 3405 m de hoogste berg in het zuiden van Patagonië en zondermeer het indrukwekkendste zicht van deze reis.

Laguna de los Tres, aan de voet van de beroemde Fitz Roy

Cerro Fitzroy, ook Cerro Chaltén genaamd, is een 3375 meter hoge berg gelegen in Patagonië in de buurt van het bergdorp El Chaltén, op de grens tussen Chili en Argentinië.

De naam Chaltén komt uit het Tehuelche en betekent "rokende berg". Dit dankzij de wolken die meestal rond de top van de berg blijven hangen. De Chaltén werd door de lokale stammen als heilig beschouwd. De Argentijnse ontdekkingsreizeiger Francisco Moreno gaf de berg in 1877 de naam "Fitzroy" ter ere van de kapitein van de Beagle, Robert FitzRoy. Hoewel de berg verschillende namen heeft, werd in de cartografie van de 20e eeuw bijna uitsluitend de naam Fitzroy gebruikt.

Ondanks zijn gemiddelde hoogte (slechts half zo hoog als de groten in de Himalaya), heeft de berg de naam extreem moeilijk te beklimmen te zijn. Dit dankzij zijn haast verticale granieten flanken die een zeer hoog technisch klimniveau vereisen. Terwijl op een dag wel honderd klimmers de top van de Mount Everest kunnen bereiken, is er maar een enkele expeditie per jaar die de top van Fitzroy haalt.

DAG 17

EL CALAFATE - EL CHALTEN

We nemen de bus naar El Chalten, waar we onze vierdaagse trektocht in de Fitz Roy Area beginnen. We wandelen een drietal uren tot aan het klimmerskamp De Agostini(vroeger Jim Bridwell), naast de Rio Fitz Roy en vlakbij Lago Torre. We zetten onze tenten op en maken nog een uitstap, via de morene, tot aan het uitkijkpunt Maestri, met een prachtig zicht op de Cerro Torre.

Cerro Torre 3133 meter

Cerro Torre

DAG 16

EL CALAFATE - PERITO MORENO GLETSJER

We maken een daguitstap naar de beroemde Glaciar Perito Moreno (5 km breed en 60 m hoog). Met een beetje geluk kunnen we enorme ijsrotsen naar beneden zien en horen donderen; een kippenvel verwekkende ervaring. Korte wandeling en boottocht.

Perito Moreno

DAG 15

PUERTO NATALES(CHILI) - EL CALAFATE(ARGENTINIë)

’s Morgens nemen we de bus en verlaten Chili. Een rit van ongeveer 5 uren over de Patagonische steppe brengt ons naar het stadje El Calafate in Argentinië. We overnachten in Albergue del Glaciar.

DAG 14

LAS TORRES - HOSTERIA LAS TORRES - PUERTO NATALES

We vertrekken ’s nachts om de zon te zien opkomen die de Torres roze kleurt – dit fenomeen duurt ongeveer 2 minuten. Wandeling tot aan de basis van de bergen met hoofdlamp. Na terugkeer in het kamp opbreken en verder afdalen naar Hosteria Las Torres. Transfer met bus terug naar Puerto Natales.

Torres: roze verkleuring

Morgen verlaten we Torres del Paine.  We kunnen maar niet genoeg krijgen van
deze prachtige streek in het zuiden van Chili.  Daarom als afsluiter deze prachtige

F O T O R E P O R T A G E

Hosteria: Las Torres

DAG 13

CAMPAMENTO LOS CUERNOS - REFUGIO CHILENO

We trekken verder naar de Refugio Chileno, een tocht van 5 uur, op het einde vrij steil. In de namiddag kunnen we reeds naar de basis van de “Torres”.

Op weg naar refugio Chileno

Refugio Chileno

Binnenzicht refugio Chileno

DAG 12

CAMPAMENTO ITALIANO - VALLE FRANCES - CAMPAMENTO LOS CUERNOS

De tenten blijven staan en met enkel de dagrugzak trekken we de vallei in. Na een uur of twee komen we aan in het Campamento Britanico. Van hieruit kan het nog een uurtje verder tot aan een uitkijkpunt met een fenomenaal zicht; een amfitheater van bergen en wij zitten er middenin. We dalen via hetzelfde pad weer af. We ruimen kamp en trekken nog 2 uur verder tot Campamento Los Cuernos langs Lago Nordenskjöld.

Valle Frances

Lago Nordenskjöld.

DAG 11

CAMPAMENTO GREY - CAMPAMENTO ITALIANO

Een stevige wandeling met prachtig zicht op het Lago Grey waarop enorme ijsbergen drijven afkomstig van de gletsjer. Na ongeveer 4 uur bereiken we Lago Pehoe. Er resten ons nog twee uren tot aan Campamento Italiano. Prachtige zichten op de Cuernos.

Lago Grey
Cuernos

DAG 10

CAMPAMENTO LOS PERROS - CAMPAMENTO GREY

Vandaag 700 meter stijgen tot aan Paso Gardner (1241m), van waaruit we een fantastisch zicht hebben op de Glaciar Grey (hier een 6-tal km breed!). We dalen de gestegen meters weer af, passeren Campamento Paso en Campamento Los Guardas, op een boogscheut van de immense gletsjer. We trekken door tot Campamento Grey aan het gelijknamige meer. De langste en zwaarste dag van het circuit, 8 à 9 uur stappen.

Glaciar Grey

DAG 9

CAMPAMENTO DICKSON - CAMPAMENTO LOS PERROS

Kortere maar steile wandeling door bossen tot de gletsjer Los Perros en het ijsbrokken bezaaide meer. Een beetje verder is het Campamento Los Perros. 4 uur wandelen.

gletsjer Los Perros

DAG 8

CAMPAMENTO SERON - CAMPAMENTO DICKSON

Vanuit Campamento Seron over een soms erg winderige pas. Onder ons ligt het Lago Paine en na enkele uren zien we de eerste gletsjers. 5 uur tot het spectaculair gelegen Campamento Dickson.

Lago Paine
Video: Torres del Paine

Het weer:

The weather in Torres del Paine park, even in summer, is changeable and unpredictable. Wind is always prevalent. Rain, sleet and snow can follow a day of bright sunshine in spring or early summer. Even in summer, there are strong winds (up to 80 km/hr) and rainfalls. The average temperature in summer averages around 11ºC/ 52ºF ( 24 ºC max, 2ºC min). During summer, there are 18 hours of daylight which gives you plenty of time for walking and enjoying the views. The autumn months are a good time to visit the park. Torres del Paine park is an all-season destination and is open all year, however winter visitors must be ready for inclement weather.

Check today’s weather in Punta Arenas. Note the changeable wind direction and speed.

DAG 7

PUERTO NATALES - TORRES DEL PAINE - CAMPAMENTO SERON

We nemen de ochtendbus naar Laguna Amarga, het beginpunt van de trekking in de Torres del Paine. Van hier uit vertrekken we naar Campamento Seron, een rustige tocht in de vallei van de Paine. 5 uur stappen.

Nationaal park Torres del Paine is een nationaal park in het zuiden van Chili. Het bestaat uit bergen, gletsjers, meren en rivieren.  Het park is in 1978 door UNESCO aangewezen als World Biosphere Reserve.

Laguna Amarga

Naar Campamento Seron

DAG 6

PUNTA ARENES - PUERTO NATALES

Korte bustocht over de Patagonische steppe naar Puerto Natales. Verkenning stadje en voorbereiding tocht Torres del Paine.

Puerto Natales
Kathedraal Puerto Natales

Bericht van Lea: Gisteren pas om 8uur in Arenas aangekomen.  Lekker gegeten.  Nu naar Puerto Natales.  Rugzak klaar maken en dan weg.  Het weer is echt ok.  Zon, af en toe regen en de wind valt mee.

DAG 5

USHUAIA(ARGENTINIë) - PUNTA ARENAS(CHILI)

Met de bus van Ushuaia (Argentinië) naar Punta Arenas (Chili) dwars door Vuurland. We nemen de ferry om de Straat van Magelaan over te steken die Vuurland scheidt van Patagonië.

DAG 4

NATIONAAL PARK TIERRA DEL FUEGO (=Vuurland)
Wandelen in het Parque Nacional Tierra del Fuego langs de Lapataïa-baai en het Lago Roca.

Lapataïa-baai
 Lago Roca

Nationaal Park Tierra del Fuego is een nationaal park in het Argentijnse deel van Vuurland. Het werd opgericht in 1960.
Het park ligt dicht bij Ushuaia.
Het nationale park strekt zich 60 km ten noorden van het Beaglekanaal langs de grens met Chili. Het park is circa 630 vierkante kilometer en omvat delen van de Fagnano en Roca meren bij de Lapataia baai aan de zuidkust. Het heeft diverse landschappen, watervallen, bossen, bergen en gletsjers. Delen van het park zijn gesloten om het milieu te beschermen.
Er zijn circa twintig soorten zoogdieren zoals onder andere de guanaco, vossen en bevers, konijnen en muskusratten. Ook zijn er circa 90 vogelsoorten zoals de carancas, Torrent Eenden, Austral Parakeets, condors en scholeksters.

DAG 3

BUENOS AIRES - USHUAIA
Binnenvlucht naar Ushuaia. In de namiddag boottocht op het Beagle-kanaal tot de pinguïnkolonie.

Ushuaia

Beagle-Kanaal

Pinguins in het Beagle-Kanaal

DAG 2

BUENOS AIRES
Bezoek aan de stad. Wandeling door het centrum, langs de oude tangowijk San Telmo en La Boca.

San Telmo

La Boca

DAG 1-2

BRUSSEL - BUENOS AIRES

Vertrek vanuit Zaventem via Rome naar Buenos Aires. Transfer naar het hotel.